27 czerwca 2016

Nadia Hashimi "Kiedy księżyc jest już nisko"


" Kiedy Kabul się rozpadł, prysły romantyczne marzenia mojego pokolenia. Nie oglądaliśmy już tych wszystkich europejskich ozdóbek. Skrzydła tej wojny tak bardzo zaciemniały niebo, że z trudem można było dojrzeć cokolwiek poza własną ulicą. Kiedy ja i mój mąż zdecydowaliśmy się na ucieczkę z ojczyzny, nasz zachwyt nad Europą ograniczał się tylko do jednego aspektu tego kontynentu - pokoju."
 Czytając książkę "Kiedy księżyc jest już nisko" zrobiła ogromne na mnie wrażenie. Zagłębiając się coraz dalej w książce ciężko było mi się oderwać od każdej strony. Możemy tutaj spotkać walkę o przetrwanie i życie rodziny, odnalezienie własnego miejsca na ziemi i dzielące losy bohaterów. Każdemu z nas ciężko byłoby zostawić dom i cały dorobek życia w poszukiwaniu lepszego życia. Wielu ludzi na świecie właśnie podąża tą drogą, lecz nie każdy z nas chce o tym rozmawiać. A naprawdę warto mówić o tym głośno gdyż są takimi samymi ludźmi jak my.



Początek narodzin jest dla nas powodem do radowania się a nasza główna bohaterka rodząc się jeszcze nie wie, że już nigdy nie zobaczy swojej matki. Ojciec Feriby po śmierci swojej żony nie potrafi przelać miłości do córki. Ojciec szybko odnajduje pocieszenie w innych rękach, lecz kobieta nie spełnia obowiązków i musi być wszystko po jej myśli. Kobieta swoje dzieci wystawia na pierwsze miejsce zapominając o Feribie i wysługuje się nią. Jej dzieci mają możliwość uczenia się i chodzenia do szkoły, co bardzo interesuje dziewczynkę. Jest bardzo uzdolniona i szybko wchłania wiedzę, iż w końcu ojciec zgadza się, aby mogła się uczyć. Marzenie spełnia się dziewczyna zostaje nauczycielką.

Jednak szczęśliwe życie młodej Afganki nie trwa długo. Szczęśliwe małżeństwo z Mahmudem jest przepełnione szacunkiem, miłością, zaufaniem i dobrocią jednak nie trwa długo. Feribia wraz z trójką dzieci postanawia uciec z kraju. Ich przylądkiem nadziei na lesze życie jest Anglia i właśnie tam się wybierają. Po drodze dochodzi do dramatycznych wydarzeń. To właśnie w Grecji na ruchliwym rynku Feribia zostaje rozdzielona z nastoletnim synem Selim. Czy syn z matką odnajdą się? Czy uda dostać się Afgance z resztą dzieci do Anglii?  

Książkę czytało mi się bardzo dobrze i z całą pewnością mogę polecić każdemu książkę, kto chce dowiedzieć się  jak ludzie z Afganistanu i ich rodziny przezywają wszystko to, co tam się dzieje. Dzięki tej książce mam inne spojrzenie na otaczających nas imigrantów. 

Dziękuje za przeczytanie egzemplarza recenzenckiego Wydawnictwu Kobiece 


Tytuł: Kiedy księżyc jest już nisko
Autor: Nadia Hashimi
Wydawnictwo: Kobiece
Liczba stron: 416

3 komentarze:

  1. Czytałam. Temat na czasie, ale bardzo trudny i smutny. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Smutny ale prawdziwy a my czasami nie zdajemy sobie sprawy co tam się dzieje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam poprzednią książkę tej autorki i na razie nie mam ochoty sięgać po kolejną tego typu pozycję :) Może kiedyś, gdy będę miała ochotę na poważniejsze tematy.
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Jeśli odwiedzasz bloga i czytasz posty to pozostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Będzie mi bardzo miło bo wtedy wiem, że moje starania nie poszły na marne.
Miłego czytania.
Beata